Az objektív is lehet szubjektív!

Milyen új jogszabályok befolyásolják a pénztárgépek használatát 2024-ben?

Minden vállalkozásnak fontos szem előtt tartania, hogy a pénztárgép használat nem csupán technikai kérdés, hanem ez az egész komoly jogi háttérrel is rendelkezik. Tehát elengedhetetlen annak is a megfelelő ismerete. Ennek a jelentőségét már korábban is kihangsúlyozta az LA Pénztárgép.

Ne vegyük félvállról a használati kötelezettséget!

Mert az már az adóelkerülés kategóriájába tartozik, ami komoly büntetést von maga után. Nem véletlenül ellenőrzi ezek alkalmazását olyan szigorúan a NAV. Szinte kivétel nélkül, minden vállalkozás köteles online pénztárgépet használni, a készpénzes fizetés és a bankkártyás tranzakció nyomon követhetősége miatt. Így az adatok automatikusan továbbítódnak a NAV-hoz. Ehhez viszont nem lesz elég egyszerű e-pénztárgépet használni, mert a jelenlegi szabályok szerint, ez nem számít elfogadott eszköznek. Ennek értelmében, csak olyan online pénztárgépet lehet használni, amit a NAV jóváhagyott és hitelesített. Ezeknek az eszközöket egyedileg regisztrálni kell a NAV rendszerében. Ehhez szükség lesz a pénztárgép AP, vagyis az azonosító számára, illetve a vállalkozás adataira. Használt pénztárgép alkalmazása is lehetséges, annak viszont minden tekintetben meg kell felelnie az aktuális jogszabályoknak. Ha olyan változtatás történik, ami érinti a gépet vagy annak tulajdonosát, azt is jelenteni kell a NAV felé.

Az üzemeltetési kötelezettségekre is figyelni kell!

Ez pedig magába foglalja a napi használat során történő tranzakciók megfelelő rögzítését, a bizonylat kiadását, a napi zárás elvégzését és a NAV felé történő adatszolgáltatást. Érthető módon, az online pénztárgépek jogszerű használatához folyamatos internet kapcsolatra van szükség. Ha emiatt elmarad az adatok továbbítása a NAV felé, akkor az üzemeltető szintén büntetésre számíthat. Tehát az üzemeltető kötelessége a folyamatos internetkapcsolat biztosítása. Technikai hiba esetén szintén jelenteni kell a NAV felé a meghibásodást. Természetesen a karbantartás sem mindegy, hogy mikor történik. Évente meg kell ismételni egy hivatalos szerviz által. Ezt is jelenteni kell a NAV-nak. Nyilván a fentiek alapján már mindenki tisztában van azzal, hogy mire számíthat, ha ennek az elvárásnak nem tesz eleget.

Szintén jelentési kötelezettség terheli az üzemeltetőt, amikor felfüggeszti a pénztárgép használatát, ami tovább tart, mint 15 nap. Ha teljesen kikerül a forgalomból, akkor hivatalos deaktiválás szükséges, mert ennek elmulasztása miatt csak feleslegesen fizet továbbra is az üzemeltető a telekommunikációs szolgáltatásokért. A pénztárgépek használatával kapcsolatos szabályok megszegése komoly büntetést von maga után. A szigorú birságok egyszerűen elkerülhetőek, ha napirenden maradunk az aktuális szabályozásokkal és a pénztárgépek megfelelő használatával. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az e-pénztárgép használata jogszerű, pedig ezek a szoftverek nem felelnek meg a NAV követelményeinek. Ennek értelmében, ezek használata is szankciókat von maga után. A szabályok betartása a jogszerű működés alapja és a vállalkozás védelmét szolgálja.